Roksana Wardenga

ROKSANA WARDENGA
Mezzosopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. J. Ballarina.

Jest finalistką: Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego „W kręgu muzyki słowiańskiej” organizowanego przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2012), XXII Międzynarodowego Konkursu M. Schneider-Trnavskiego w Trnawie (2017), I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. B. Paprockiego w Bydgoszczy (Nagroda
Dyrektora Opery Bałtyckiej J.M. Florencio (2019), X Międzyuczelnianego Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. E. Kossowskiego. (Otrzymała nagrodę specjalną za wykonanie pieśni I.J. Paderewskiego – 2012.) Laureatka: pierwszej nagrody na XV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. H. Godina we Vrablach.(2013), pierwszej nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach. (2014), drugiej nagrody na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Hiolskiego w Kudowie Zdrój (2014), drugiej nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie im. J. Kiepury w Krynicy Zdrój (2016), pierwszej nagrody na II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Bella Voce” w Busku Zdrój (2018), pierwszego wyróżnienia na VI Konkursie Wokalnym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2018), pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej w Katowicach (2019).

Bierze czynny udział w koncertach, recitalach, festiwalach oraz przedstawieniach operowych. Śpiewaczka koncertowała między innymi na festiwalach: Daegu UNESCO Music Festiwal 2021 (Korea Południowa), W. Lutosławskiego „Łańcuch X” w Warszawie, Mozartowskim w Warszawie, A. Didura w Sanoku, Chopina w Gaming (Austria), Viva il Canto w Cieszynie, Ave Maria w Czeladzi, Muzyki Organowej w Gliwicach, Letnie Spotkania Kameralne Drezdenko, Krzyż Wielkopolski, Muzyki Sakralnej S. Moniuszki w Warszawie, Muzyki Polskiej w Krakowie, Dniach Muzyki K. Szymanowskiego w Zakopanem.

W 2015 r. debiutowała w partii Orfeusza w operze Orfeusz i Eurydyka Ch. W. Glucka pod batutą J. Dybała w reżyserii T. Konwińskiego. Współpracowała z Operą Śląską kreując między innymi role: Mercedes w Carmen. G. Bizeta, Suzuki w Madama Butterfly G. Pucciniego, Curre, Preziosille w La forza del destino G. Verdiego, Czipre w operetce Baron Cygański J. Straussa. Kreowała rolę Marii Wodzińskiej w premierowym spektaklu Czekając na Chopina w reżyserii M. Znanieckiego.
W lutym 2022 r. debiutowała na scenie Narodowego Divadla Moraveskoslozkego w Ostravie wykonując partie solową (Nasstasja) w premierowym spektaklu
Verlobung in Traum H. Krasa. Od 2022 r. współpracuje także z Warszawską Operą Kameralną. Wykonując między innymi partie wokalne w operach: H. Purcell
Dydona i Eneasz ̶ Sorceress, G.C. Menotti Medium ̶ Baba (Madame Flora).

W styczniu 2025 roku występowała w Opera America w Nowym Jorku Podczas koncertu inaugurującego sezon 2019/2020 Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie wykonała partię Broni w operze Hrabina S. Moniuszki. Reprezentowała Polskę w Korei
Południowej uczestnicząc w „World Opera Gala Koncert” w Daegu Opera Haus. Brała udział w „Nocy Muzeum” w Sali Koncertowej NOSPR wykonując Trzy poematy do słów Jana Kasprowicza K. Szymanowskiego.

Dokonuje nagrań dla Polskiego Radia Katowice, oraz Studio Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Współpracuje z „Katowice Miasto Ogrodów”. Płyta Karol Rathaus Ensemble and Guests została okrzyknięta Płytą kwartału magazynu Presto

Wykonuje także repertuar oratoryjno-kantatowy.

Do tej pory śpiewaczkę można było usłyszeć między innymi w takich dziełach jak: G.B. Pergolesi Stabat Mater, W.A. Mozart Requiem, Msza Koronacyjna, Wielka Msza C- moll, A. Vivaldi Gloria, Magnificat, Stabat Mater , G.F. Haendel Mesjasz, J.S. Bach Cantata Geist und Seele, L. van Beethoven IX Symfonia, K. Jenkins Msza o Pokój, R. Moreno Rathgeb Requiem dla Auschwitz, A. Dworzak Requiem, G. Verdi Requiem, S. Moniuszko Msza Des-dur, Msza Es-dur, Litania Ne memineris, Requiem J. Kozłowskiego, Symfonia Niepodległości S. Perłowskiego, Symfonia Pokoju i Pojednania R. Janiaka- prawykonanie transmitowane na żywo w TVP.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich i warsztatach wokalnych m. in. u S. Toczyskiej, I. Hossy, O. Pasiecznik, W. Ochmana, R. Karczykowskiego. Ukończyła kurs Pierwszej Europejskiej Akademii Operowej w Operze Śląskiej.

Współpracowała między innymi z Symfoniczną Orkiestrą Koreańską, Janackovą Filharmonią w Ostravie, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej (MACV), Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Miasta Tychy Aukso, Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Śląską, Filharmonią Świętokrzyską, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Wałbrzyską, Filharmonią Zabrzańską, Orkiestrą Opery Nova w Bydgoszczy.

Występowała pod batutą takich dyrygentów jak: B. Akiki, M.J. Błaszczyk, F. Bottigliero, M. Caldi, S. Chrzanowski, J. Dybała, H.M. Förster, J.W. Hawel, R. Janiak, R. Kabara, M. Klauza, J. Kłosek, F. Krumpöck, M. Moś, S. Perłowski, A. Sedlickỳ, R.M. Sahiti, M. Sompoliński, P. Sułkowski, M. Tworek, D. Vermeulen.

Scroll to Top
logo Chóru Mieszanego "Risonanza Continua"
Przegląd prywatności

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić Ci jak najlepszą obsługę. Informacje te są przechowywane w Twojej przeglądarce i umożliwiają nam m.in. rozpoznawanie Twoich preferencji podczas kolejnych wizyt oraz pomagają w analizie, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i użyteczne. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.