Repertuar

Utwory pasyjne

Utwory pasyjne to kompozycje muzyczne związane z Męką Chrystusa, czyli jego cierpieniem i śmiercią na krzyżu. Ich główną cechą jest poważny, refleksyjny charakter, często pełen dramatyzmu i emocjonalnej głębi.
Do utworów pasyjnych zalicza się m.in. pasje (rozbudowane dzieła narracyjne, np. „Pasja według św. Mateusza” J.S. Bacha), lamentacje, motety wielkopostne, a także pieśni pokutne i pasyjne, śpiewane głównie w Kościele katolickim.
Wykonywane są przede wszystkim w okresie Wielkiego Postu, szczególnie w Wielkim Tygodniu, a ich celem jest duchowe przygotowanie do Wielkanocy poprzez kontemplację cierpienia Chrystusa.

  • Adoramus Te PALESTRINA Giovanni Pierluigi
  • Christus factus est BRUCKNER Anton
  • Crucifixus LOTTI Antonio
  • De Profundis HARTMAN Artur
  •  Ecce homo SAWA Marian
  •  Good night, dear heart FORREST Dan
  •  If Ye love me TALLIS Thomas
  •  In monte olivetti NAUJALIS Jouzas
  •  Inter vestibulum PERTI Giacomo Antonio
  •  Johannes passion Nr.7 Choral BACH Johann (Jan) Sebastian
  •  Johannes passion Nr.9 Choral BACH Johann (Jan) Sebastian
  •  Krzyżu Chrystusa GÓRECKI Henryk Mikołaj
  •   Miserere LOTTI Antonio
  •  Missa Paschalis GORCZYCKI Grzegorz Gerwazy
  •  Nos autem gloriari ANERIO Felice
  • O głowo uwieńczona BACH Johann (Jan) Sebastian
  • Parce Domine NOWOWIEJSKI Feliks
  • Per signum crucis ZIELEŃSKI Mikołaj
  • Popule meus de VICTORIA Tomas Luis
  • Remember not, Lord, our offences PURCELL Henry
  • Stabat Mater KODALY Zoltan
  • Super flumina (psalm 137) PALESTRINA Giovanni Pierluigi
  • Tenebrae factae sunt de VICTORIA Tomas Luis

Utwory Maryjne

Utwory maryjne to kompozycje muzyczne poświęcone Matce Bożej, wyrażające cześć, uwielbienie i modlitewną refleksję nad jej rolą w chrześcijaństwie. Charakteryzują się lirycznym, często łagodnym i podniosłym brzmieniem, choć mogą mieć zarówno radosny, jak i melancholijny charakter.
Do najważniejszych utworów maryjnych należą antyfony (np. „Salve Regina”, „Ave Regina Caelorum”), hymny (np. „Ave Maria”), kantaty, motety oraz tradycyjne pieśni ludowe.
Śpiewa się je przez cały rok liturgiczny, ale szczególnie w miesiącach maryjnych (maj, październik), podczas uroczystości maryjnych (np. Zwiastowanie, Wniebowzięcie NMP) oraz nabożeństw różańcowych i majowych.

  • Alma Redemptoris Mater PALESTRINA Giovanni Pierluigi
  • Ave Generosa GIEJLO Ola
  • Ave Maria ARCADELT Jacob
  • Ave Maria ŚWIDER Józef
  • Ave Maria BRUCKNER Anton
  • Ave Maria de VICTORIA Tomas Luis
  • Ave Maria GORCZYCKI Grzegorz Gerwazy
  • Ave Maris Stella GRIEG Edward
  • Ave Maris Stella SIXTEN Fredrik
  • Ave Regina Caelorum PACIORKIEWICZ Tadeusz
  • Bogurodzica
  • Bohorodica RACHMANINOW Sergiusz
  • Bogoroditse Diewo PART Arvo
  • Magnificat BACH Johann (Jan) Christian
  • Omni die dic Mariae GORCZYCKI Grzegorz Gerwazy
  • Salve Mater JAEGGI Oswald
  • Regina coeli LOTTI Antonio
  • Tota Pulchra es Maria GORCZYCKI Grzegorz Gerwazy
  • Totus tuus, o Maria KRONSTEINER Hermann
  • Zdrowaś bądź Maryja GÓRECKI Henryk Mikołaj
  • Zdrowaś Królewno wyborna KOSZEWSKI Andrzej

Utwory Adwentowe i Kolędowe

Utwory adwentowe i kolędowe to pieśni związane z okresem Bożego Narodzenia, jednak pełniące różne funkcje i wyrażające odmienne emocje.
Pieśni adwentowe wykonywane są w czasie Adwentu – okresu oczekiwania na przyjście Chrystusa. Mają refleksyjny, często tęskny charakter, podkreślając atmosferę nadziei i przygotowania. Ich melodie są dostojne i spokojne, a teksty nawiązują do proroctw mesjańskich i modlitwy o przyjście Zbawiciela.
Z kolei kolędy śpiewane są od Wigilii do Święta Chrztu Pańskiego i wyrażają radość z narodzenia Jezusa. Charakteryzują się ciepłym, często podniosłym brzmieniem, prostymi melodiami i tekstami opowiadającymi o Bożym Narodzeniu. Wśród nich znajdują się zarówno klasyczne utwory, jak i ludowe pastorałki, które mają bardziej taneczny i lekki charakter.
Oba rodzaje pieśni łączy tematyka związana z Bożym Narodzeniem, jednak pieśni adwentowe koncentrują się na oczekiwaniu, podczas gdy kolędy są już wyrazem świątecznej radości.

  • Adeste fideles THIEL Carl
  • Anioł pasterzom mówił opr. NIEWIADOMSKI Stanisław
  • Bóg się rodzi opr. FLASZA Tomasz         
  • Cicha noc GRUBER Franz Xaver
  • Do szopy, hej pasterze opr. BOTOR Henryk Jan
  • Dzisiaj w Betlejem opr. PUDEŁKO Piotr
  • Lulajże Jezuniu opr. PUDEŁKO Piotr
  •  Magnum Nomen Domini PĘKIEL Bartłomiej
  •  Nie było miejsca ŁAŚ Józef
  • Pieśń o Narodzeniu Pańskim (Pochwalmyż) WACŁAW Z SZAMOTUŁ
  • Popatrzcie na gwiazdę BOTOR Jan
  • There is no Rose LANE Jonathan
  • Wśród nocnej ciszy opr. NIEWIADOMSKI Stanisław    
  • Serca ludzkie opr. NIEWIADOMSKI Stanisław
  • Zaśnij Dziecino opr. RYLING Franciszek

Utwory Sakralne

Utwory sakralne różnych wyznań i kultur to kompozycje tworzone z myślą o kulcie religijnym, modlitwie i kontemplacji, wykonywane zarówno podczas liturgii, jak i koncertów. Obejmują szeroki zakres stylistyczny – od chorałów i psalmów, przez motety i hymny, aż po współczesne utwory modlitewne. W muzyce chóralnej spotkać można sakralne dzieła różnych wyznań i tradycji – katolickiej, prawosławnej czy protestanckiej – których wspólnym mianownikiem jest dążenie do duchowego przeżycia poprzez piękno muzyki. Ich charakter bywa podniosły, medytacyjny lub radosny, zależnie od funkcji liturgicznej i treści.

  • Alleluja YOUNG Gordon
  • Chwalitie imia gospodnie TWARDOWSKI Romuald
  • Jauchzet dem Herrn (psalm 100) MENDELSSOHN
  • Modlitwa gdy dziatki idą spać (Już się zmierzka) WACŁAW Z SZAMOTUŁ
  • Modlitwa o pokój BLACHA
  • Nieście chwałę mocarze (psalm 29) GOMÓŁKA Mikołaj
  • Otcze nasz KEDROW Nikolaj
  • Pater noster BLACHA Norbert
  • Radujcie się (psalm 81) GOMÓŁKA Mikołaj
  • Serce mi karze śpiewać (psalm 45) GOMÓŁKA Mikołaj
  • Witaj pokarmie BĘBENEK Paweł
  • Ubi caritas GIEJLO Ola

Formy Wokalno-Instrumentalne

Formy wokalno-instrumentalne to rozbudowane kompozycje, w których chór współpracuje z orkiestrą, solistami i niekiedy narratorem. Łączą warstwę wokalną i instrumentalną, tworząc dzieła o dużej sile wyrazu – zarówno duchowego, jak i artystycznego. Do tej kategorii należą m.in. oratoria, kantaty, msze, pasje czy requiem. W tego typu utworach chór pełni różnorodne funkcje: od śpiewu zbiorowego, przez partie dialogowe, aż po współtworzenie dramatycznych i lirycznych scen muzycznych. Wykonywane są często podczas koncertów okolicznościowych lub wydarzeń liturgicznych, stanowiąc przykład współczesnej i historycznej potęgi muzyki chóralnej.

  • Missa in G Pastoralis, KV 140  W.A.MOZART
  • Msza Koronacyjna W.A.MOZART
  • Messa di Gloria G.PUCCINNI
  • Requiem D-Moll G.FAURE
  • Requiem W.A.MOZART
  • Oratorium Mesjasz G.F.HAENDEL
  • Gloria, RV 589  A.VIVALDI

Utwory Rozrywkowe

Utwory rozrywkowe w repertuarze chóralnym to kompozycje inspirowane muzyką popularną, filmową, jazzową lub musicalową, często w specjalnych opracowaniach na chór. Dziś kojarzone są z nowoczesnym brzmieniem i swobodną ekspresją, ale w przeszłości termin „muzyka rozrywkowa” obejmował również utwory salonowe, świeckie madrygały czy serenady – formy, które miały umilać czas i dostarczać emocjonalnych doznań poza kontekstem liturgicznym.
Współczesne utwory rozrywkowe wprowadzają różnorodność do programów koncertowych, budując pomost między tradycją a współczesną kulturą muzyczną. Są chętnie wykonywane zarówno przez chóry młodzieżowe, jak i dorosłych, często stanowiąc atrakcyjny finał lub lżejszy akcent koncertu.

  • Say something Ian AXEL i Chad VACCARINO (A GREAT BIG WORLD), Mike CAMPBELL opr. André van der Merwe
  • Mon coeur se recommande a vous di LASSO Orlando
  • La, la, la CERTON Pierre
  • Turot eszik KODALY Zoltan
  • Sose tagadom Il est bel et bon PASSEREAU Pierre

Scroll to Top
logo Chóru Mieszanego "Risonanza Continua"
Przegląd prywatności

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies, aby zapewnić Ci jak najlepszą obsługę. Informacje te są przechowywane w Twojej przeglądarce i umożliwiają nam m.in. rozpoznawanie Twoich preferencji podczas kolejnych wizyt oraz pomagają w analizie, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i użyteczne. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.